قرص های جدید درمان چاقی

براساس تحقیق جدید انجام شده، دانشمندان با مشخص نمودن ساختمان قسمت کلیدی رسپتور چاقی در انسان که فاکتور اساسی تنظیم چربی بدن است ،توانستند راه جدیدی برای درمان عوارض چاقی و بی اشتهایی بیابند.

بخش اصلی این پیشرفت علمی توسط دانشمندان دانشگاه Sheffieldانجام شد. دانشمندان توانستند داروهایی را تولید کنند که می تواند رسپتور مذکور را هم تحریک و هم متوقف کند. این رسپتور گیرنده ی هورمون لپتین یا هورمون چاقی است. این کشف می تواند بروی زندگی افراد مبتلا به چاقی و افراد دارای سوء تغدیه تأثیر گذارد. محققین با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ی Xتوانستند منطقه ای از گیرنده  که هورمون لپتین به آن متصل می شود را از نظر ساختمانی دقیقاً بررسی کنند این کار به آنها در درک چگونگی ممانعت و تحریک رسپتور کمک کرد.

لپتین یا هورون چاقی توسط بافت چربی تولید می شود وافزایش تولید لپتین سبب مستعد شدن افراد چاق به ابتلا به بیماریهای نظیر multiple  sclerosis، سرطان و بیماریهای قلبی می شود. در حالیکه کاهش مقدار لپتین که معمولاً در افراد مبتلا به سوء تغذیه مشاهده می شود می تواند سبب ناباروری و نقص در عملکرد سیستم ایمنی گردد.

ممانعت از اتصال لپتین به گیرنده اش ودر نتیجه کاهش فعالیت لپتین می تواند از بروز عوارض چاقی جلوگیری کند و تحریک گیرنده ی لپتین می تواند سبب بهبود باروری و بهبود پاسخ ایمنی شود.

این تحقیقات به دانشمندان درتولید داروهای جدید برای درمان چاقی وسوء تغذیه و بیماریهای مرتبط با چاقی نظیر MS، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی کمک می کند.

تنظیم عملکرد گیرنده ی هورمون لپتین روش جدیدی برای درمان بیماریهای مرتبط با چاقی و بی اشتهایی است و می تواند بروی کیفیت زندگی و سلامت میلیونها نفر که به چاقی یا سوء تغذیه مبتلا می باشند، تأثیر گذارد.

کنترل اشتها یک روش فیزیولوژیکی اساسی می باشد که به نوبه ی خود به بسیاری از جنبه های دیگر فیزیولوژیکی بخصوص باروری و پاسخ ایمنی مرتبط می باشد. به گفته ی دکتر Artymiukاتصال هورمون لپتین به گیرنده ی آن بر اشتها، باروری و سیستم ایمنی تأثیر دارد.

دانشمندان با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ی Xتوانستند دومین اتصال لپتین به گیرنده را (محل اتصال هورمون به گیرنده اش ) مشخص نمایند. دانشمندان با تولید آنتی بادیهای درمانی قابل اتصال به این گیرنده می توانند محل اتصال به هورون را بلاک کنند. این اولین ساختمان کریستالی بخشی از گیرنده ی هورمون لپتین است.

دکتر Artymiukمی گوید: از آنجائیکه درحال حاضر ساختار دقیق اتمی گیرنده ی لپتین را شناسایی کرده ایم قادر خواهیم بود که مولکولهای دارویی جدیدی برای تغییر فعالیت این گیرنده طراحی کنیم. این روش به درمان مجموعه ای ازبیماریها از چاقی تا بیماریهای اتوایمیون از جمله MSکمک می کند.

منبع: in. news.yahoo.com